پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226434
افزايش مخالفت‌ها با عربستان در کنگره آمريکا
تاریخ انتشار : 1395/07/04 15:51:19
نمایش : 933
وبسايت هيل در مطلبي به گسترش بي‌اعتمادي نسبت به عربستان در ميان اعضاي کنگره آمريکا پرداخت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، وبسايت هيل در مطلبي نوشت: اعضاي کنگره آمريکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوري‌خواه هر روز بيش از روز قبل همپيماني آمريکا با عربستان سعودي را زير سوال مي‌برند. هفته گذشته 27 عضو مجلس سنا شامل 3 سناتور جمهوري‌خواه و 24 سناتور دموکرات عليه قرارداد فروش 1.15 ميليارد دلاري تسليحات به عربستان راي دادند. اين تعداد راي مانع از اجراي قرارداد مذکور نشد، اما بسيار بيشتر از آراي مخالفِ پيش‌بيني‌شده بود. 

 

کريس مورفي – سناتور دموکرات ايالت کنتيکت – که يکي از اعضاي پيشرو مجلس سنا براي جلوگيري از فروش تسليحات جديد به عربستان بود، معتقد است هر روز تمايل اعضاي کنگره براي به چالش کشيدن ماهيت رابطه آمريکا با عربستان بيشتر مي‌شود و اين مسئله يک اتفاق مثبت به شمار مي‌رود. 

 

وي روز گذشته در اين رابطه گفت: "اگر شريک شما کاري انجام دهد که به نفع شما نيست، شما بايد در شراکت خود با او تجديدنظر کنيد."

 

تا پيش از اين، تنها باراک اوباما –رئيس جمهور آمريکا– به عنوان منتقد اصلي سياست‌هاي عربستان شناخته مي‌شد؛ اما اکنون تعداد صداهايي که در مخالفت با رابطه واشينگتن–رياض به گوش مي‌رسد، بسيار بيشتر از گذشته است.

 

اوباما اوايل سال جاري در مصاحبه با آتلانتيک با انتقاد از سياست‌هاي منطقه‌اي عربستان،‌ رقابت شديد اين کشور با ايران را موجب برهم خوردن ثبات منطقه خواند. در آن زمان، بسياري از اعضاي کنگره، رئيس جمهور آمريکا را به دليل پشت کردن به عربستان و حمايت از رقيب سنتي آن يعني ايران مورد انتقاد قرار دادند.

 

اما اکنون حاميان و منتقدان عربستان به نظر نقش خود را با يکديگر عوض کرده‌اند. اوباما روز جمعه با استفاده از اختيارات قانوني خود لايحه‌اي را به نفع عربستان وتو کرد که به خانواده قربانيان حملات تروريستي 11 سپتامبر اجازه مي‌داد در دادگاه‌هاي آمريکا عليه اين کشور اقامه دعوي کنند. وي دليل مخالفت خود با اين لايحه را جلوگيري از آسيب رسيدن به منافع آمريکا در خارج از کشور عنوان کرد.

 

از سوي ديگر، کنگره که سابقه حمايت همه‌جانبه از عربستان را در کارنامه دارد، اعلام کرده است طي روزهاي آينده وتوي اوباما را بي‌اثر خواهد کرد. اقدامي که هرگز در دوره رياست جمهوري اوباما اتفاق نيفتاده است.

 

«کول باکنفلد» - معاون سياست‌گذاري انديشکده "پروژه دموکراسي خاورميانه" معتقد است کنگره به چند دليل اکنون تمايل بيشتري به زير سوال بردن روابط خاص آمريکا و عربستان دارد که مهمترين آنها، سياست خارجي جنگ‌طلبانه عربستان پس از وقوع بهار عربي در سال 2011، گسترش وهابيت در سطح جهان به عنوان آبشخور فکري تروريسم و افزايش نگراني‌هاي بين‌المللي از کشتار غيرنظاميان يمني به دست اين کشور است.

 

به اعتقاد او، با تداوم جنگ در يمن و گسترش تروريسم در سطح جهان بويژه در سوريه و عراق، حمايت آمريکا از عربستان روز به روز کمتر خواهد شد و نمايندگان کنگره اقدامات جديدي را براي تحت کنترل درآوردن رفتار عربستان در منطقه در دستور کار قرار خواهند داد.

 

سناتور «رند پال» - نماينده جمهوري‌خواه ايالت کنتاکي در مجلس سنا – نيز معتقد است ائتلاف مخالفان عربستان سعودي در کنگره آمريکا يک "ائتلاف رو به رشد" است و اگرچه در حال حاضر تنها 27 سناتور با فروش تسليحات به عربستان مخالفت کردند، بدون ترديد در آينده نزديک تعداد مخالفان سياست‌هاي رياض در کنگره بيش از اين خواهد شد. 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html